Factsheet begrippen partnerschap ouders en school

Factsheet begrippen ouders, ouderbetrokkenheid, ouderparticipatie en partnerschapFactsheet begrippen ouders en school

Meesterklas Ouders, school en buurt

Meesterklas Ouders, school en buurt

Frederik Smit (jumi, 2012). Factsheet begrippen ouders, ouderbetrokkenheid, ouderparticipatie en partnerschap

Internationaal wordt al decennia het begrip ´partnership´ gehanteerd als een concept om betekenisvolle samenwerkingsrelaties tussen ouders, school en ´community´ vorm te geven.

Partnerschap is dan op te vatten als een proces waarin de betrokkenen er op uit zijn elkaar wederzijds te ondersteunen en waarin ze proberen hun bijdrage zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen, met als doel het leren, de motivatie en de ontwikkeling van leerlingen naar zelfstandigheid te bevorderen.

Vormen van partnerschap
In de Meesterklassen onderscheiden we diverse vormen van partnerschap. Minister Van Bijsterveldt en schoolbesturen zetten met name in op educatief partnerschap. Het gebruik van het begrip ‘partnerschap’ van ouders en school suggereert dat ouders en leraren samen de agenda van het overleg kunnen bepalen, terwijl dat in de praktijk vaak niet het geval is. Democratische en maatschappelijke doelen worden doorgaans niet expliciet genoemd. Niet alle ouders weten trouwens gebruik te maken van hun medezeggenschapsrechten.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: